همکلاسی های ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اردبیل (ورودی 95)

بررسی علمی رفتار ،شخصیت ، انگیزش ، هیجان ، یادگیری . . . و مراحل رشد انسان از ابعاد مختلف.

همکلاسی های ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اردبیل (ورودی 95)

بررسی علمی رفتار ،شخصیت ، انگیزش ، هیجان ، یادگیری . . . و مراحل رشد انسان از ابعاد مختلف.

همکلاسی های ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اردبیل (ورودی 95)

روانشناسی عملی است که یادگیری آن برای همه ی انسان ها ضروری می باشد.
برای شناخت دیگران ، خودشناسی لازم است !
با خودشناسی به خداشناسی می رسیم !!
أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ

علم النفس از دیدگاه روانشناسان اسلامی

شهرام قاسمی نژاد | يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ق.ظ

علم النفس

فرق بین روانشناسی با علم النفس را بررسی می کنیم.

اگر به روانشناسی از جنبه ی تجربی نگاه کنیم عمر کوتاهی دارد (حدودا 150 سال) و توسط وونت با تاسیس اولین آزمایشگاه روانشناسی و اولین مکتب تجربی  به نام روانشناسی درون نگر ایجاد شد. بعدا با تغییراتی توسط تیچنر ، با  نام مکتب ساخت گرایی ، صورت علمی و تجربی گرفت و از فلسفه جدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روانشناسی فلسفی یا علم النفس عمر زیادی دارد (2000 سال قبل ) و به زمان

 سقراط افلاطون و ارسطو برمی گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی مهم علم النفس یا روانشناسی فلسفی استفاده کردن  از روش تعقلات نظری و قیاسی است که برای بررسی چیستی و هستی نفس ،روح ، روان یا ذهن  به کار می رود.

( یعنی : از جنبه های وجود ، ماهیت ، علت ، تجرد و ... بحث می شود.) (یا متافیزیک)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در روانشناسی تجربی امروزی بیشتر از تعقلات تجربی استفاده می شود و باعث پدید آمدن مکتب جدیدی به نام مکتب رفتارگرایی شده است . در این مکتب عقیده بر این است که انسان به واسطه ی عقل قادر به شناخت نمودها و فیزیک اشیاء است و می تواند آن را اندزه گیری کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسطو با تقسیم بندی علم به

علم و فلسفه ی نظری (طبیعیات ، ریاضیات ، الهیات )

و علم و فلسفه ی عملی (اخلاقیات ، منزلیات ، سیاسیات )

راه را برای مشاهدات تجربی بازکرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معنی و مفهوم نفس از دیدگاه روانشناسی فلسفی (علم النفس ):

نفس انسان از لحاظ ذات مجرد از ماده (یا غیر مادی است) ،

ولی در مقام عمل یا فعل متعلق به ماده یا بدن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در اسلام به دومنبع اساسی توجه شده است : 1- وحی 2- عقل (ذوق و اشراق عقلی)

در اسلام رابطه بین عقل و ایمان که برای اولین بار توسط  کندی مطرح شده بود توسط ملاصدرا بصورت کامل مطرح شد .

این دانشمند اسلامی توانست تلفیقی بین علم النفس عقلی فلسفی  و علم النفس عرفانی ایجاد کند و دو روش فلسفه مشاء و فلسفه اشراق را در هم آمیخته و تعالیم آسمانی و مشاهدات عرفانی را با معقولات عقلی توام سازد و بررسی کند.

فلسفه ی مشاء یعنی : فلسفه ی عقلی استدلالی ارسطو و پیروانانش که نفس یا روان را با استدلال های منطقی بررسی می کرد.

فلسفه ی اشراق : نفس یا روان از بعد دل و شهود بررسی می شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نفس از دیدگاه قرآن:

معنی حادث و قدیم در فلسفه :

حادث : پیش از آنچه موجود بشود ، نبوده است. یعنی اول نبوده بعدا موجود شده است

(مثال : درخت)

قدیم : همیشه بوده و هیچ زمانی نبوده که موجود نباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       نفس از نظر افلاطون  : نفس قدیم است.

....................................................................

-       نفس از نظر ارسطو  : نفس حادث است.

....................................................................

-       نفس از نظر ملاصدرا  : نفس ابتدا جسمانی ، بعد روحانی و بعد غیر مادی می شود.

                                                           (نظریه حرکت جوهریه)

........................................................................................

-       نفس از نظر علامه طبرسی : سه معنی دارد : 1 روح 2 تاکید لفظی 3- ذات و اصل همه چیز

............................................................................................................

-       معانی نفس در قرآن :  روح - جان - حیات حیوانی روان یا نفس انسانی شخصیت شکل یافته خودآگاهی نفس حیوانی اصل و بن انسان درون انسان ذات الهی عقوبت  - تمایلات نفسانی علم

·      نتیجه : نفس در  ارتباط با فطرت  ،  ذات خویش ، طبیعت و محیط اطراف است.

 

 

 

 

 

روح چیست ؟  حقیقتی وجودی است ، از بین نمی رود ، موجودی مجرد ، غیر مادی و مستقل ، مرتبط با عالم جسمانی و مادی است و از عالم بالا به پایین نازل می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی علم النفس از دیدگاه های :

کندی - فارابی - ابن سینا - غزالی - شیخ اشراق - ملاصدرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کندی :

بیوگرافی کندی :

-       اولین فیلسوف و حکیم اسلامی بود.

-       اولین کسی بود که آراء ارسطو را ترجمه کرد.

-       ولی نظرش بیشتر به افلاطون و فلوطین نزدیک بود.

-       در مورد نفس رای خاصی ندارد و از آراء حکمای ارسطو ، افلاطون و فلوطین  استفاده کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·      راه حل معروف ارسطو در رابطه با رای «نفس صورت جسم است» «یعنی نفس رئیس جسم است.» برای میانجی گری بین طرفداران مادی بودن جسم و روحانی بودن نفس . (خودش به دیدگاه مادی بودن نفس گرایش داشت.)

-       کندی به روحانی بودن نفس گرایش داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف نفس از نظر کندی :

نفس : نخستین استکمال جسم طبیعی بالقوه دارای حیات است.

(یعنی :  نفس نخستین طلب رسیدن به کمال انسان است)

تعریف ارسطو و حکمای پیرو او ، فارابی ، ابن سینا و ابن رشد همین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کندی و نظریه تطهیر نفس یا خلاصی نفس :

نفس بعد از خارج شدن از جسم از چند فلک عبور کرده ، تطهیر می شود و به عالم عقل می رسد.

(فلک قمر فلک کوکب فلک اعلی علم عقل)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رابطه ی نفس و بدن از نظر کندی:

علاقه نفس به جسم عارضی است.

( یعنی نفس از جسم جدا است ولی کارهایش را بوسیله او انجام می دهد  و بعد از فنای جسم خودش باقی می ماند.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قوای نفس چیست؟ ابزارهایی که نفس و بدن در اختیار دارند تا به کمال برسند.

·      قوای نفس از نظر افلاطون

1-شهویه

2-غضبیه

3-عاقله

·      قوای نفس از نظر ارسطو

1-نباتی «تغذیه ، نمو ، تولید»

2-حیوانی «حس ، خیال ، حرکت »

3-عاقله «مخصوص انسان»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·      قوای نفس از نظر کندی

1-حاسه «حواس پنجگانه»

توضیح : صورت جزئی اشیاء مادی را درک می کند یا دریافت اطلاعات از محیط

2-متوسطه«1-مصوره2-حافظه3-غضبیه4-شهویه5-غاذیه6-نامیه»

توضیح : ادراک حافظه رشد و نمو- تغذیه -انگیزش

3-عاقله«1-عقل بالقوه 2 عقلی که از در نفس از قوه به فعل می رود3 عقل بالفعل 4عقل ظاهر»

توضیح :معقولات مجرد را درک می کند(جدا از ماده) قوه یعنی داشتن زمینه برای پیشرفت فعل یعنی عمل

عقل ظاهر : عقلی که معقولات هم برای خودش هم برای دیگران آشکار شود.

·      کندی بیشتر معتقد به قوای عقلی و حسی بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۵/۱۲/۱۵
  • شهرام قاسمی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی