روانشناسی رشد پشرفته
دوسوال اساسی در روانشناسی رشد مطرح است:
1-چگونه عوامل
زیستی (سرشت ) در تعیین مسیر رشد آدمی با تجربه های محیطی (تربیت )
2-آیا رشد یک فرایند تغییر پیوسته است یا متشکل از سلسله مراحل کیفی مستقل از یکدیگر؟
رسش چیست؟
رسش عبارت است از زنجیره ی فطری و از پیش تعیین شده ی رشد یا تغییرات دیگر در بدن که به طور نسبی مستقل از محیط هستند
مثال : رشد حرکتی تا حدود زیادی رسشی محسوب می شود.زیرا تمام کودکان مهارت هایی نظیر سینه خیر رفتن ، ایستادن و راه رفتن
را تقریبا در سن معین و با توالی همانند کسب می کنند. البته این مهارت از محیط غیر عادی و ناکافی اثر می پزیرد.
نظریه ی پیاژه در رابطه با مراحل رشد شناختی به ترتیب عبارتند از :
1-مرحله ی حسی حرکتی (کشف پایداری شئ)
2-مرحله ی پیش عملیاتی (کاربرد نمادها)
3-مرحله ی عملیاتی عینی (تکوین مفاهیم نگهداری ذهنی)
4-مرحله ی عملیاتی صوری (فرضیه آزمایی منظم در حل مسئله)
رویکرد های جدید رشد که باعث تکمیل کردن نظریه پیاژه شده است عبارتند از :
1-پردازش اطلاعات
2-رشد شناختی
این رویکرد ها فرایندی نظیر حافظه را مورد بررسی قرار می دهند.
کلبرگ آراء پیاژه را گسترش داد تا دوره ی نوجوانی و بزرگسالی را در برگیرد.
لبخند زدن در نوزادان از پاسخ ها فطری به شمار می آید حتی در کودکان نابینا ، این نوع فعالیت نشانگر مهارت شناختی در حال رشد
کودک است.
در نظریه ی روانکاوی فروید هویت جنسیتی و نقش آموزی جنسیتی از کشف اولیه کودک در مورد دختر و پسر بودن است.
نکته ی جالب : پسر
هایی که زودتر به بلوغ جنسی می رسند نسبت به ظاهرشان خوش بین هستند ولی در دختر ها
باعث افسردگی
می شود.
- ۹۵/۱۲/۱۶