روانشناسی مرضی کودک
روانشناسی مرضی کودک
رفتار بهنجار و نابهنجار (رفتار عادی و غیر عادی)
تعریف رفتار غیر عادی یا نابهنجار : هرگاه رفتاری از لحاظ فراوانی ، شدت و تداوم با همسانان خود متفاوت باشد.
هر رفتار و فرایند ذهنی با استفاده از 3 متغیر توصیف می شود.
1-فراوانی : تعداد انجام یک رفتار
2-شدت : نیروی یک رفتار
3-تداوم : ثبات و پایانی رفتار
برای تشخیص رفتارهای بهنجار و نابهنجار دو اصل دیگر لازم است
4-تناسب سنی : بعضی از نابهنجاریها در بچه ها ی عادی نیز دیده می شود.
5-پیش بینی آینده :آیا رفتار مورد نظر در رشد سازگاری بهزیستی کودک تولید اشکال می کند؟
نوجوانی :
نوجوانی هم دوره ی حساسی است ، بنا به نظر پژوهشگران عملگردهای روانشناختی و رفتاری از نوجوانی تقریبا ثابت است.(یعنی افراد تمایل دارند خصوصیات ویژه ی نوجوانی را به بزرگسالی منتقل سازند.«نظر روانشناس «بچ من ، اومالی ، جانستون»)
علل ناهنجاریهای رفتاری کودکان
ناهجاریهای رفتاری کودکان تحت تاثیر و تاثر (تاثیر متقابل ) سه عامل هستند.
عوامل زیستی – عوامل روانی – عوامل اجتماعی و فرهنگی
زیستی اجتماعی و فرهنگی
رفتار
روانی
عوامل زیستی :
1-ناهنجاریهای کروموزومی : کمتر یا بیشتر بودن و یا جوش خوردگیهای بین کروموزوم ها
انسان 22 جفت کروموزوم معمولی و یک جفت جنسی دارد.(مرد XY)(زن XX)
2-ژن های معیوب : ژن ها در سرتاسر کروموزوم ها مستقر هستند . هر صفت ارثی با کمک دو ژن حمل می شود.
3-آسیب زاها : متغییری هستند که جنین را تحت تاثیر قرار می دهند (مثل : آبله مرغان – یرقان آنفولانزا و ...)
4- آمادگی : زمینه ی وسیعی دارد از جمله ی مشخصه های جسمی و چند ژنی . مثلا بیماری جسمی ، که مغز را مستقیما تحت تاثر نمی گذارد اما پیامدهای روانشناختی دارد. یعنی نقص عضوی می تواند در رفتار کودک اثر بگذارد و اختلالات رفتاری بوجود آورد.
با توجه به تفاوت طبیعت و مزاج و خصوصیات سرشتی ، کودکان از لحاظ اختلالات روانی به سه دسته تقسیم می شوند.
1-کودک بی دردسر 40%
2-کودک دشوار 10%
3-کودک با واکنش کُند 15%
35% بقیه ترکیبی از تاثیرات سرشتی را دارند.
عوامل روانی و عوامل اجتماعی و فرهنگی :
عبارتند از : 1-خانواده 2-آموخته های کودک 3-فرهنگی که در آن زندگی می کند.
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
عقب ماندگی ذهنی :
کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی گروه بسیار نامتجانسی تشکیل می دهند. یعنی بعضی نیازمند به مراقبت و بعضی برعکس.
عقب ماندگی ذهنی از کودکی شروع و با مشخصه ی ذهنی یا رفتار انطباطی خود را نشان می دهد.
سه شرط اساسی عقب ماندگی ذهنی :
1-هوشبهر (IQ) : کمتر از 70
2-عملکرد انطباقی : ندانشتن مهارت های اجتماعی ، ارتباط و تعامل
3-سن شروع : قبل از 18 سالگی
انواع عقب ماندگی های ذهنی : (کلا 1 % الی 3 %) (پسر ها 5/1 برای دختر ها)
1-خفیف : هوشبهر 50-55 تا 70 (تا کلاس پنجم می خوانند) ()
2-متوسط : هوشبهر 35-40 تا 50-55 (حد اقل ارتباط را دارند)(1/0 %)
3-شدید :هوشبهر 20-25 تا 35-40 (رشد حرکتی ضعیف )(4%)
4-عمیق : هوشبهر پایین تر از 20-25 ( حداقل عملکرد حسی -مراقبت دائمی ) (1%)
5-نامشخص : عقب ماندگی قابل اندازه گیری نیست (هوشبهر زیر 70 )
هوشبهر بین 71 تا 84 (مرزی )
همه گیر شناسی عقب ماندگی های ذهنی : (کلا 1 % الی 3 %) (پسر ها 5/1 برای دختر ها)
سبب شناسی : کروموزومی ، ژنی ، محیط روانی و اجتماعی و محرومیت
درمان عقب ماندگی های ذهنی : اگر در اثر محیط اجتماعی باشد ، با تغییر محیط . ولی علت مغزی باشد ، بهبودی کم.
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
اختلالات یادگیری :
عدم تناسب یادگیری با هوش
1-اختلال در خواندن :
2-اختلال در ریاضی :
3-اختلال در نوشتار :
1-اختلال در خواندن : مشکل در تحلیل کلمه و درک مطلب
مشخصات بالینی : هنگام خواندن کلمه ها ( حذف ، افزون یا اختلال )هجی ضعیف (پُر - پَر)
همه گیر شناسی : (3 تا 12 % کودکان زیر 12 سال ) ( پسر ها 3 تا 4 برابر دخترها)
سبب شناسی : نارسایی مغزی
درمان : شرکت در کلاس های هم تراز و مشاوره با خانواده و روش تاثیر عصبی ( کودک و معلم هر دو مطلبی را بلند بخوانند)
2-اختلال در ریاضی :
می شمارد ولی درک نمی کند. مشکل در محاسبات (اختلال مهم یادگیری)
همه گیر شناسی : 10 %
سبب شناسی : نارسایی مغزی
درمان : وسایل کمک آموزشی
3-اختلال در نوشتار :
نمی تواند آنچه در فکر دارد را بصورت نوشتار بنویسید.
همه گیر شناسی : احتمالا 3 تا 10 %
سبب شناسی : چند عاملی : نقص عصبی و شناختی ، ارثی و خصوصیات سرشتی
درمان : مداخله ی آموزشی
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
اختلال در مهارت حرکتی :
دو نوع حرکت داریم :
1-حرکات درشت : دویدن ، لی لی ، پریدن
2-حرکات ظریف : ترسیم ، رنگ آمیری
اختلال در مهارت حرکتی از جنبه ی اختلال در هماهنگی رشدی
ظاهر حرکات کودک از سن خود کمتر را نشان می دهد ، عدم ارتباط و سوق به افسردگی (دست و پا چلفتی )
همه گیر شناسی : معلوم نیست
سبب شناسی : معلوم نیست
درمان : آموزش مهارت های حرکتی
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
اختلال های ارتباطی :
مشکل در فرایند زبان و تعامل اجتماعی
1-زبان بیانی
2-زبان بیانی و زبان فهمی
3-واج شناسی
4- لکنت زبان
5- اختلال ارتباطی نامتمایز
1-زبان بیانی
مشخصات بالینی : در 18 ماهگی نمی تواند کلمه یا صوت آشکاری را بیان کند.
همه گیر شناسی : 3 تا 5 % بچه های ابتدایی (پسر ها 2 تا 3 برابر بیشترند)
سبب شناسی : معلوم نیست ، احتمالا آسیب مغزی
درمان : 50% خود به خود درست می شوند ، بقیه زبان درمانی شوند.
2-زبان بیانی و زبان فهمی
مشخصات بالینی : توانایی کند در فهم و رمز یابی زبان دارند . قبل از 4 سالگی مشخص می شود.مشکل شنیداری هم دارند .
همه گیر شناسی : 1 تا 13% ابتدایی ها
سبب شناسی : احتمالا بدکاری ادراکی ناشی آسیب مغزی ضعیف ،
درمان : زبان درمانی
3-واج شناسی یا تکلم کودکانه
مشخصات بالینی : مشکل در تلفظ بعصی از صدا ها ( م ن ر . . . )
همه گیر شناسی : 10% زیر 8 سال
سبب شناسی : تاخیر در و رشد فرایند عصبی
درمان : گفتار درمانی
4- لکنت زبان
مشخصات بالینی : علی رغم داشتن توانایی در تولید و درک زبان ، نمی تواند کلمه ها صوت ها سیلاب های موزون را بیان کند.( مثل تکرار یا کشیده گویی صوت ها )
همه گیر شناسی : 1 تا 3% (پسرها 4 برابر دخترها )
سبب شناسی : سیستم عصبی مرکزی
پس خوراند شنوایی درنگیده : تاخیر شنیداری چند صدم ثانیه ای
درمان : حساسیت زدایی
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
اختلال های فراگیر رشدی : مثل اوتیسم – سندرم رت – اختلال تجزیه ای دوران کودکی –اختلال آسپرگر
مشخصات بالینی :
1-نقص آشکار در برقراری ارتباط. 2-بررسی خود (توجه با تعجب به اندام ها مثلا پاها) 3-اشتغال با اشیاء 4-مقاومت با تغییر محیط 5-ناهنجاری در خلق 6-آشفتگی گفتاری 7-آشفتگی حرکتی 8- زمینه ی عقب ماندگی شدید که نیاز به سرپرستی دارد 9-انجام رفتاری که باعث تعجب بیننده می شود.
همه ی این مشخصه ها در سه محور 1-تخریب کیفی در تعامل اجتماعی 2-تخریب کیفی در ارتباطات 3-الگوی تکراری رفتار تقسیم بندی می شوند.
از موسیقی خوششان می آید.
همه گیر شناسی :از هر 10.000 نفر 20 نفر (در پسر ها بیشتر از دخترها
سبب شناسی : دقیق مشخص نیست.عوامل زیستی عصبی ، روابط والدین محیط و کودک
درمان : 10 الی 20% تا 4-6 سالگی بهبود می یابند.درمان دارویی ، رشدی ، روانشناختی دارد
فرق اوتیسم با عقب ماندگی ذهنی:
در عقب ماندگی ذهنی 1-احساس وابستگی دارد.2-از زبان موجود برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و 3- پروفایل یکنواختی از خود نشان می دهند.
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه :
سه نوع اختلال : 1-اختلال بیش فعالیِ کمبود توجه 2- اختلال سلوک 3 – اختلال بی اعتنایی مقابله ای
1-اختلال بیش فعالیِ کمبود توجه (ADHA)
مشخصات بالینی : حواس پرتی ، بی توجهی ، عدم اطاعت از دستور ، بی قراری
6 مورد از این علایم اگر 6 ماه دوام داشته باشد بیش فعال کمبود توجه است.
· شکست مداوم در امورات مدرسه در اثر بی توجهی.
· اغلب در توجه به تکالیف و بازی ناتوان است.
· اغلب وقتی با او صحبت می کنی گوش نمی دهد.
· اغلب دستورالعمل ها وظایف و تکالیف محیط کار را بطور کامل انجام نمی دهد.
· اغلب در سازماندهی تکالیف و فعالیت ها ناتوان است.
· از تکالیف که نیازمند به فعالیت ذهنی مستمر است اجتناب می کند.
· اکثرا وسایل لازم برای تکالیف یا فعالیت هایش را گم می کند.
· محرک های بیرونی به راحتی حواسش را پرت می کنند.
· اغلب فراموش کار هستند.
6 مورد از این علایم اگر 6 ماه دوام داشته باشد بیش فعال تکانشوری :
· دست و پای بی قرار دارد.
· صندلی خود را ترک می کند و نمی تواند بشیند.
· بدون توجه به مکان می دود و از در و دیوار بالا می رود .
· نمی تواند بدون صدا بازی کند.
· اغلب در حال حرکت است.
· اغلب زیاد حرف می زند.
رفتارهای تکانشوری
· اغلب قبل از تمام شدن سوال جواب می دهد.
· اغلب از کشیدن انتظار ناتوان است.
· اغلب حرف دیگران را قطع می کند.
همه گیر شناسی : 3 تا 5% از کودکان مدرسه ای
سبب شناسی : وراثت ، مشکلات هنگام تولد ، عصب شناسی ، نوروفیزیولوژیایی ، حساسیت غذایی ، متغییر های محیطی مثل مصمومیت ها با سرب و اشعه ی (x)
درمان : دارو ، درمان های رفتاری
سه نوع اختلال : 1-اختلال بیش فعالیِ کمبود توجه 2- اختلال سلوک 3 – اختلال بی اعتنایی مقابله ای
2- اختلال سلوک
مشخصات بالینی : این اختلال مدام است یعنی اثر آن بعد از کودکی باقی می ماند. مثل کله شقی ، رفتار بی رحمانه ، خراب کاری ، ویرانگری
محورهای تشخیص اختلال سکوک :
1-پرخاشکری به مردم و حیوانات
2-تخریب اموال
3-حقه بازی و دزدی
4-نقض جدی مقررات
همه گیر شناسی :خیلی شایع است ( آمار پسر ها خیلی بیشتر از دختر ها )
سبب شناسی : عوامل زیستی و روانشناختی
درمان : مشاوره و روان درمانی ، در صورت مشکل آفرینی زیاد مراکز نگهدارنده . در بعضی موارد در سن نوجوانی با گرفتن مسئولیت خانوادگی اصلاح می شوند.
سه نوع اختلال : 1-اختلال بیش فعالیِ کمبود توجه 2- اختلال سلوک 3 – اختلال بی اعتنایی مقابله ای
3 – اختلال بی اعتنایی مقابله ای
مشخصات بالینی : زود خشمگین می شوند. زود از کوره در میروند.نسبت به درخواست بزرگ تر ها بی اعتنا هستند همکاری نمی کنند و کینه توزی می کنند.
4 مورد از این علایم اگر 6 ماه دوام داشته باشداختلال بی اعتنای مقابله ای دارد
· بیشتر وقت ها از کوره در می رود.
· بیشتر وقت ها با بزرگ تر ها سرشاخ می شود.
· بیشتر وقت ها به مقررات بزرگ ترها بی اعتناعی می کند.
· بیشتر وقت ها بطور عمدی مزاحم دیگران می شود.
· بیشتر وقت ها بخاطر اشتباه خود دیگران را سرزنش می کند.
· به راحتی از دیگران ناراحت می شود.
· بیشتر وقت ها خشمگین است
· بیشتر وقت ها کینه توز است.
همه گیر شناسی : 12 تا 16% (پسرها بیشتر از دخترها)
سبب شناسی : روانکاوان دلیل آن را تعارض شدید حل نشده دوران کودکی در مرحله مقعدی می دانند و رفتارگرایان نتیجه ی پیامد های محیطی.
درمان : روان درمانی ، مشاوره فردی و خانواده
اختلالات دوران نوباوگی ، کودکی و نوجوانی :
1-عقب ماندگی ذهنی |
6-اختلال رفتار گسیخته و کمبود توجه |
2-اختلالات یادگیری |
7-اختلال خورد و خوراک شیرخوارگی |
3-اختلال در مهارت های حرکتی |
8-اختلال های تیک |
4-اختلال های ارتباطی |
9-اختلال های دفعی |
5-اختلالات فراگیر رشدی |
10-سایر اختلال ها |
- ۹۵/۱۲/۱۵